Trad Talk Forums banner

5/16 vs 11/32 houten schachten

12K views 4 replies 4 participants last post by  fastarrow  
#1 ·
Ik schiet een grizzlybeer van 58" amo 40# @ 28" Ik trek "26. Ik zou wat 11/32 schachten gaan halen en voor het eerst mijn eigen pijlen gaan maken. Mijn vriend vertelde me dat hij een heleboel 5/16 schachten van 40-45 lb heeft die hij me zou willen verkopen. Ik vraag me gewoon af welke beter zou zijn. Wat biedt elke schachtmaat? Bedankt

#2 ·
U heeft niet vermeld wat u met de pijlen wilt doen. Schiet u op 3D-doelen of gaat u jagen?

Voor de jacht kunt u beter kiezen voor de zwaardere 11/32 inch schachten. Veel van de pijlpuntjes op de markt zijn ontworpen voor deze schachten. Ik denk dat de dikkere 11/32 inch schachten wat sterker zijn en ook minder snel breken.

Voor het schieten op doelen zou ik voor de 5/16 inch schachten gaan. Omdat ze lichter zijn, zouden ze over lange afstanden wat vlakker moeten schieten. Over het algemeen is het iets gemakkelijker om een goede pijlvlucht te krijgen met de smallere schachten.

Het maakt niet veel uit. Als u goedkoop 5/16 inch schachten kunt krijgen, dan zou ik daarvoor gaan.

#3 ·
Ik krijg een dozijn Gold Tip Kinetic XT .500 spine pijlen per post die ik ga gebruiken voor de jacht. Ik zou uiteindelijk houten schachten willen gebruiken voor de jacht, maar dat zal nog wel even duren. Dus ja, ik ben aan het doel schieten. Welke grain tips en lengte pijlen stel je voor voor mijn set-up?

#4 ·
In de jaren dat ik ceders schoot, merkte ik nooit een verschil in gewicht als de schachten dezelfde spine hadden. Als het een 65# 11/32" was, dan was het gewicht vergelijkbaar met een 23/4" schacht met 65# spine.
Houten pijlen variëren in gewicht, zelfs binnen een spine en schachtdiameter. Dat is wat goede schachten onderscheidt van niet zo goede. Ik ontdekte dat als je hout kunt krijgen dat minder dan 50 grains varieert binnen een dozijn, ze mooi voor je zullen vliegen.
Evenzo kunnen goede schachten worden gekocht binnen een nauwere spine-range. Spine-variatie is kritischer dan gewicht. Ik kan meer sealer toevoegen aan lichtere schachten in een poging om de gewichten dichter bij elkaar te krijgen, maar ik kan geen spine toevoegen.
Als algemene stelling geldt dat de 5/16" gemakkelijker uit doelen te verwijderen is, maar het verschil in diameter heeft ook invloed op je center shot.

#5 ·
Houten schachten breken! Je zou beter af zijn met 11/32 jachtpijlen, maar voor het doel wil je 5/16. Maar niet alle houten pijlen zijn hetzelfde. Ik haal de mijne van wapiti archery in groepen van 5 grain. Een schacht van 270 grain en gebruik een tip van 100 grain = 390 grain pijl. Weeg je vrienden, de meeste houten schachten zullen 20 grains uit elkaar liggen. Dus 2 pijlen op een doel van 40 yards zullen heel anders zijn. Altijd cedarpijlen!!!!