Trad Talk Forums banner

Ik wax mijn bogen niet...en waarom

2 reading
15K views 46 replies 20 participants last post by  monkeyball  
#1 ·
Ik heb vanaf dag één sinds 1964 alleen Dacron (polyethyleentereftalaat) snaren gebruikt op mijn bogen.

Ik ben jaren geleden gestopt met het waxen van mijn boogpees. Waarom? De meeste peeswaxen zijn bijenwas of hebben bijenwas als ingrediënt, en bijenwas is een BEVOCHTIGER, wat betekent dat HET WATER AANTREKT. Niet alleen dat, bijenwas trekt ook insecten aan en vangt stof, vuil en plantenresten op.

Snaren worden gewaxt als ze gespannen en strak staan, daarom breng je de substantie alleen aan op het oppervlak van de snaar. Dit betekent dat als bijenwas, of een soortgelijke substantie, bescherming biedt tegen slijtage tussen de snaren, deze bescherming niet wordt geboden als het zich alleen op het oppervlak van de snaar bevindt. Echter, Dacron absorbeert niet alleen geen vocht, het is ook zeer slijtvast. Dus waarom zou ik een substantie aanbrengen die nadelen oplevert?

De typische eigenschappen van Dacron zijn een zeer hoge scheur- en slijtvastheid, een lange levensduur, goede UV-stabiliteit, goede bias-stabiliteit, uitstekende duurzaamheid en GEEN WATERABSORPTIE.

Bovendien is polyethyleen (Dacron, een handelsnaam) een volledig synthetisch materiaal, dus het is bestand tegen aanvallen van insecten, motten, schimmels, schimmels en vele alledaagse chemicaliën.

Ik weet niets over de andere materialen die voor boogpezen worden gebruikt, maar ik neem aan dat ze ook de natuurlijke eigenschappen hebben die Dacron heeft, zo mogelijk nog beter.

Wat zeg je?

#2 · (Edited)
Hoe ben ik tot deze conclusie en beslissing gekomen?

Op een dag raakte ik in gesprek met een van de textieltechnici van een lokale Magnavox-fabriek die ook boogschutter was. Ik herinner me dat ik hem vroeg wat de beste beschermende stof was om te gebruiken voor boogsnaren. Sommige schutters gebruikten "Sno Seal".

Ik herinner me dat hij zei: "Geen!" Vervolgens legde hij uit waarom hij tegen het aanbrengen van een stof op een boogpees was, wat in feite was wat ik in mijn oorspronkelijke bericht had gezegd. Hij zei ook dat als het oppervlak van een boogpees tekenen van rafelen (pluis) begint te vertonen en je een stof aanbrengt om de snaar glad te strijken; je repareert of stopt de slijtage niet, je vermomt hem. Klopte voor mij.

Vanaf die tijd heb ik voor het begin van elk seizoen nieuwe snaren geïnstalleerd en geschoten.

Wat is uw mening?

#3 ·
De was is ongelooflijk handig voor het maken van Flemish twist-snaren. Houdt de wendingen bij elkaar en ik gebruik wrijving met een stuk leer om warmte te genereren en de snaar uit te rekken voor de eerste installatie. Ik ben het ermee eens dat het waxen van de fuzz de snaar waarschijnlijk niet repareert

#4 ·
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Ik wax mijn snaren af en toe. Ik gebruik een mix van waxen. Ik weet dat er ook synthetische waxen zijn voor moderne snaren. Omdat ik in CA en Az woon, word ik niet zo vaak nat, dus ik heb het aantrekken van water door het snarenmateriaal niet overwogen. Wanneer ik ze niet gebruik, bewaar ik mijn bogen in een soort koffer of boogkous.

#5 ·
Ik heb mijn snaren de afgelopen vijfenvijftig jaar gewaxt en dat heeft ze in uitstekende staat gehouden en ze gaan vele jaren mee. Ik herinner me niet dat er snaarmakers aanbevelen om snaren niet te waxen.

#6 · (Edited)
Ik heb sinds 1964 alleen Dacron (polyethyleentereftalaat) snaren gebruikt op mijn bogen.

Ik ben jaren geleden gestopt met het waxen van mijn boogpees. Waarom? De meeste snaarwaxen zijn bijenwas of hebben bijenwas als ingrediënt, en bijenwas is een HYGROSCOOP, wat betekent dat HET WATER AANTREKT. Niet alleen dat, bijenwas trekt ook insecten aan en vangt stof, vuil en plantenresten op.

Snaren worden gewaxt als ze gespannen en strak staan, daarom breng je de substantie alleen aan op het oppervlak van de snaar. Dit betekent dat als bijenwas, of een soortgelijke substantie, bescherming biedt tegen slijtage tussen de snaren, deze bescherming niet wordt geboden als deze zich alleen op het oppervlak van de snaar bevindt. Echter, Dacron absorbeert niet alleen geen vocht, het is ook zeer slijtvast. Dus waarom zou ik een substantie aanbrengen die nadelen oplevert?

De typische eigenschappen van Dacron zijn een zeer hoge scheur- en slijtvastheid, een lange levensduur, goede UV-stabiliteit, goede bias-stabiliteit, uitstekende duurzaamheid en GEEN WATERABSORPTIE.

Daarnaast is polyethyleen (Dacron, een handelsnaam) een volledig synthetisch materiaal, dus het is bestand tegen aanvallen van insecten, motten, schimmels, schimmels en vele alledaagse chemicaliën.

Ik weet niets over de andere materialen die voor boogpezen worden gebruikt, maar ik neem aan dat ze ook de natuurlijke eigenschappen hebben die Dacron heeft, zo niet beter.

Wat zeg je?
Omdat ik al meer dan dertig jaar in de bootcanvasbusiness zit en zowel Dacron canvas als Dacron touw heb gebruikt, kan ik het niet eens zijn met uw bewering, Dacron canvas en touw zullen water absorberen als ze niet behandeld zijn met waterafstotende middelen. Dacron is de naam van DuPont voor een polyester dat ze maken. Technisch gezien zal een enkele monofilamentvezel op zichzelf geen water absorberen, maar wanneer je de vezels bundelt, zullen ze dat wel doen, tenzij er een afweermiddel wordt aangebracht.

#23 ·
Ik herinner me dat ik een van de video's van Jake Kaminski heb gezien waarin hij zegt dat hij zijn snaren nooit wast, maar ik herinner me de reden die hij gaf niet.
Ik heb die video net bekeken. Hij verklaarde dat hij zijn snaren een of twee keer per jaar vervangt en alleen was gebruikt als hij in de regen schiet.

Ik gebruik Bohnimg Seal-Tite. Het is met siliconen gesmeerde boogsnarenwas. Ik weet niet of dat enig verschil maakt of niet, omdat ik niet jaag of in de regen schiet.

#8 · (Edited)
Tracker1: Je bent het niet met mij oneens. Ik heb gewoon herhaald wat de ingenieur me vertelde, en heb aangegeven wat ik wel en niet doe op basis van zijn informatie en advies. Heb nooit gezegd, en zeg ook niet, dat iedereen het ook zo moet doen.

Ik heb mijn boogsnaren al jaren niet meer gewaxt en heb er nog nooit een zien falen. Bovendien installeer ik elk jaar een nieuwe snaar op al mijn bogen die ik heb gebruikt. Maar uit nieuwsgierigheid zal ik vragen: hoe kan "bundelen" de afzonderlijke strengen vocht laten absorberen als het strengmateriaal niet waterabsorberend is?

#12 ·
Tracker1: Je bent het niet met mij oneens. Ik heb gewoon herhaald wat de ingenieur me vertelde, en heb aangegeven wat ik wel en niet doe op basis van zijn informatie en advies. Nooit gezegd, en zeg niet, dat iedereen het ook zo zou moeten doen.

Ik heb mijn boogsnaren al jaren niet meer gewaxt en heb er nog nooit een zien falen. Bovendien installeer ik elk jaar een nieuwe snaar op al mijn bogen die ik heb gebruikt. Maar uit nieuwsgierigheid zal ik vragen; hoe kan "bundelen" de individuele strengen vocht laten absorberen als het strengmateriaal niet waterdicht is?
Een zandkorrel absorbeert geen water, maar een kopje wel.

#9 ·
Ik wax mijn 8125 snaren altijd, een keer per week. Ik merk dat ze beginnen te rafelen als ik het niet doe, precies daar waar de snaar mijn armbeschermer raakt. Als ik mijn snaren niet wax, gaan ze half zo lang mee.

Ik denk dat als het goed is voor Olympiërs, het mijn boogschieten ook geen kwaad zal doen.

#10 ·
Dit is zeker interessant. Ik gebruik D97 voor mijn Vlaamse snaren en gebruik Allen Bowstring wax en doe hetzelfde met een stuk leer. Nee, het repareert de snaar niet, het maakt hem glad. Ik vraag me alleen af of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

#11 ·
Ik heb ook nog nooit een snaar zien breken. Ik heb echter wel een heleboel Dacron-snaren versleten. Op mijn oude werkpaard Martin-boog, waarop ik vroeger een paar honderd schoten per dag deed, ging de Dacron-snaar ongeveer zes tot negen maanden mee. Ik wax een snaar zelden. Het eerste gebied dat gaat pluizen en slijten is de drie of vier inch net onder de center serving. Als het eruit begint te zien als een stuk garen, maak ik een nieuwe snaar.

#13 ·
Jaarlijks snaren vervangen zou me gek maken. Ik denk dat ik in het afgelopen decennium één snaar heb vervangen vanwege slijtage. ~10k schoten per jaar, ~1 nieuwe boog per jaar die goed gebruikt wordt. Omdat het me meestal 1,5 pogingen kost om een Vlaamse twist pees "goed" te bouwen, zou regelmatig vervangen een probleem voor me zijn.

#16 ·
Als ik een Vlaamse snaar maak, gebruik ik bijenwas. Het zou moeilijk zijn om er een te maken zonder een soort was te gebruiken. Dan zal ik gedurende de levensduur van de snaar af en toe meer bijenwas aanbrengen. Niet veel meer te zeggen, want ze vervullen hun functie zoals je zou verwachten. Ik vervang mijn snaren ongeveer om de twee jaar, maar ze zijn nog steeds bruikbaar en ik bewaar ze als reserve. Ik heb gejaagd in zeer stoffige en zeer natte omstandigheden. Ik denk dat ik meer te bespreken zou hebben over mijn schoenen en sokken dan over mijn gewaxte boogpees.

#17 ·
… gebruik een mengsel van bijenwas en colofonium en andere ingrediënten …

om schuren en vuil van de interne afzonderlijke strengen van de snaar te voorkomen.

Het colofonium werkt als een “vernis” om vuil af te stoten.

Ik maak me geen zorgen over de buitenkant van de snaar - in plaats van regelrechte sneden - de binnenkant is onderhevig aan slijtage en catastrofale breuk.

groeten,

John

#18 ·
Zelfs als de strengen geen water absorberen, zal capillaire werking het water in de bundel strengen trekken en het daar vasthouden. Het zou me verbazen als er een noemenswaardige hoeveelheid water in mijn Vlaamse snaar tussen de lussen zou absorberen, want als je de strengen terugdraait voordat je de tweede lus maakt, heeft het middelste deel van de snaar een glad oppervlak. Ik denk dat dit vuil en vocht tot een minimum beperkt, zo niet helemaal.

#19 ·
Ik heb sinds 1964 alleen Dacron (polyethyleentereftalaat) snaren gebruikt op mijn bogen.

Ik ben jaren geleden gestopt met het waxen van mijn boogpees. Waarom? De meeste snaarwaxen zijn bijenwas of hebben bijenwas als ingrediënt, en bijenwas is een HUMECTANT, wat betekent dat HET WATER AANTREKT. Niet alleen dat, bijenwas trekt ook insecten aan en vangt stof, vuil en plantenresten op.

Snaren worden gewaxt wanneer ze gespannen en strak zijn, daarom breng je de substantie alleen aan op het oppervlak van de snaar. Dit betekent dat als bijenwas, of een soortgelijke substantie, bescherming biedt tegen slijtage tussen de snaren, deze bescherming niet wordt geboden als deze zich alleen op het oppervlak van de snaar bevindt. Echter, Dacron absorbeert niet alleen geen vocht, het is ook zeer slijtvast. Dus waarom zou ik een substantie aanbrengen die nadelen oplevert?

Bovendien is polyethyleen (Dacron, een handelsnaam) een volledig synthetisch materiaal, dus het is bestand tegen aanvallen van insecten, motten, schimmels, schimmels en vele alledaagse chemicaliën.

Ik weet niets over de andere materialen die voor boogpezen worden gebruikt, maar ik neem aan dat ze ook de natuurlijke eigenschappen hebben die Dacron heeft, zo mogelijk nog beter.

Wat zeg je?
Als ik mijn Fast Flight Flemish Twist-snaren niet redelijk regelmatig wax, zouden ze niet eens 3 jachten overleven. Ik heb dit op de harde en dure manier geleerd. Ze staan elke minuut onderweg in contact met hout en bladeren als ik in de bush jaag, en soms zelfs met steen als ik op een subalpiene jacht ben. Ik breng 100% pure bijenwas aan en ze zijn ongelooflijk bestand tegen al het bovenstaande. Ga nooit meer terug.

#20 ·
Ik geef mijn 2 kleinzonen elk een recurveboog uit mijn inventaris en geef ze les over boogonderhoud, -opstelling en -afstelling, en alle vele aspecten van het bouwen van hun eigen uitrusting. Beide bogen zijn bogen die ik al vele jaren heb. Ik vertel ze dat ik van de vele bogen die ik heb gehad, nog nooit een boog heb gehad die faalde. Als ik mijn kennis eenmaal aan hen heb doorgegeven, is het aan hen wat ze wel of niet doen.

De noodzaak om een boogpees te waxen is slechts één aspect. Ik heb ze verteld dat ik het niet doe en waarom, maar het is hun keuze of ze het wel of niet doen.

PS: Door ze les te geven, ben ik me ervan bewust geworden hoeveel er komt kijken bij het leren opstellen, schieten en verzorgen van een boog. Dan komt de basiskennis die iemand zou moeten hebben om op bepaalde dieren te jagen met een boog. Ik kan begrijpen waarom zoveel nieuwe boogschutters gefrustreerd raken en opgeven.

#21 ·
Ik begrijp waarom zoveel nieuwe boogschutters gefrustreerd raken en opgeven.
Ik ook. Maar menselijke prestaties en zelfkennis komen alleen door studie en meesterschap - zoals in alle vechtsporten, sporten, vaardigheden en wetenschappen. Elke moeilijke kunst biedt een ongelooflijke kans om te leren over onze zwakheden, ons gebrek aan zelfdiscipline. Schieten met pijl en boog hoort daarbij. Het is niet voor de luie of afgeleide persoon.

#22 ·
Interessant dat we niets van snarenmakers hebben gehoord. Ik schiet Flemish twist en het waxen is nodig om ze te maken. Ik denk dat je een snaar zou kunnen waxen, wegen, 's nachts in water laten weken en opnieuw wegen om te zien of gewaxte snaren water absorberen.

#24 ·
Dit is een heel interessant onderwerp.
Ik denk dat 782GearUSMC zijn zaak heel goed heeft beargumenteerd....
Voor degenen die het waxen van snaren bepleiten, wat zijn de voordelen van waxen en hoe weet je dat waxen doet wat je denkt dat het doet?

• Like
Reactions: GilV
#25 ·
Dit is een heel interessant onderwerp.
Ik denk dat 782GearUSMC zijn zaak heel goed heeft beargumenteerd....
Voor degenen die het waxen van snaren bepleiten, wat zijn de voordelen van waxen en hoe weet je dat waxen doet wat je denkt dat het doet?
Interessante vraag. Voor mij heeft meer dan vijftig jaar schieten me bewezen dat waxen een goede zaak is. Ik schiet en heb vele jaren bijna elke dag geschoten. Als mijn snaren eenmaal zijn ingelopen, heb ik heel weinig kruip en gaan mijn snaren jarenlang mee, of het nu gaat om recurve, compound of kruisboog. Mijn snaren blijven er goed uitzien zonder pluizen of rafelen. Wat betreft nat worden, ik herinner me niet dat dat ooit een probleem was bij het jagen in nat weer.

#26 ·
Tracker1 ... schrijft u het gebrek aan kruip en het gebrek aan fuzz en rafelen van uw snaren toe aan het aanbrengen van een waslaag? ... of zou het kunnen zijn .... Je zou gewoon heel goede, strakke snaren kunnen maken die niet kruipen en een boogschietstijl hebben die een schone release is zonder schuren

#27 ·
"We hebben het altijd zo gedaan"..............Vooropgezette ideeën kunnen en spelen een grote rol in onze samenstelling. Nee, ik draag geen make-up.

#28 · (Edited)
Je hebt gelijk, Steve. Hoewel ik talloze gesprekken heb gevoerd met materiaalwetenschappers en polymeerwetenschappers over was en snaren en ik weet dat het geen echt doel dient... en toch... was ik mijn snaren af en toe nog steeds om ze er mooi en netjes uit te laten zien en om dat solide, homogene gevoel te geven.

• Like
Reactions: jhinaz
#29 ·
Je hebt gelijk Steve
Hoewel ik talloze gesprekken heb gevoerd met materiaalwetenschappers en polymeerwetenschappers over was en snaren en ik weet dat het geen echt doel dient... was ik mijn snaren toch af en toe om ze er mooi en netjes uit te laten zien en om dat solide, homogene gevoel te geven.
Ik had altijd was in mijn pijlenkoker. De enige reden dat ik mijn snaar niet vaak was, is omdat ik lui ben en het vergeet. Dat is tot ik zie dat het rafelt. Dan breng ik was aan om me beter te voelen en te geloven dat het niet gerafeld is!

#31 ·
Ter info: Van de FAQ-antwoorden van BCY: - John

10. Vraag: Is het nodig om "speciale" wax te gebruiken met bepaalde soorten peesmateriaal?
Antwoord:
Niet echt. Er zijn vier belangrijke redenen om wax te gebruiken op een pees.
1. Om de vezels te smeren en "vezel-op-vezel" slijtage te voorkomen
2. Om te helpen de "bundel" van strengen bij elkaar te houden
3. Om de levensduur van de pees te behouden en te verlengen
4. Om waterabsorptie te helpen voorkomen

BCY brengt een royale hoeveelheid synthetische wax in vloeibare vorm aan, wat ervoor zorgt dat het peesmateriaal vanaf de oorsprong goed gesmeerd is, zowel van binnen als van buiten. Het is dit proces dat het materiaal zijn basisbescherming geeft tegen vezel-op-vezel slijtage en helpt de bundel strengen bij elkaar te houden. Over het algemeen zou het type wax dat wordt gebruikt een goede kwaliteit standaard "plakkerige" wax zijn. In dit stadium zou het ongebruikelijk zijn dat de wax siliconen bevat, wat erg glad is en, met name in het geval van Vlaamse pezen, het moeilijk maakt om het peesmateriaal om te zetten in een afgewerkte pees. Nadat de pees is gemaakt, wordt de schutter echter aangeraden om te zoeken naar een "onderhouds"-wax die wat siliconen bevat, omdat een wax gemengd met siliconen zeer goed in het peesmateriaal doordringt en de binnenste vezels evenals de buitenste smeert. Wax kan worden aangebracht met vingers, met een doek of met een zeemleer. Het moet regelmatig worden aangebracht en goed in de pees worden gewreven.

11. Vraag: Is het oké om het wikkelmateriaal op een pees te waxen?
Antwoord:
Het is het beste om het waxen van de wikkeling te beperken, behalve op extreme slijtagegebieden. De middenwikkeling op een kruisboog moet gesmeerd worden gehouden, maar het is niet nodig om compound / recurve middenwikkelingen te waxen.

#32 ·
Waarom waxen de fabrikanten de snaar in de fabriek? Ik weet dat het helpt bij het draaien van een Vlaamse snaar, maar is het nodig om de snaar te blijven waxen? Als we het hebben over slijtage tussen de strengen, zou "niet" waxen dan meer slijtage veroorzaken wanneer de snaar wordt aangetrokken? Ik weet dat als ik naar een jachtplek loop, ik door hoog gras/struikgewas moet lopen, ik houd mijn boog naar voren gericht, met de snaar naar beneden, om me een weg door het bos te banen, dus ik weet dat de snaar geborsteld wordt.

Dus ik heb een algemene zoekopdracht gedaan en dit gevonden: Hoe vaak moet je je boogpees waxen? - AimCampExplore

Waarom zou ik mijn boogpees waxen?
Het heeft geen zin om een dure boog en pijlen te hebben en je boogpees te verwaarlozen. De boogpees is wat helpt om de prestaties van de ledematen te combineren en is even belangrijk bij een compoundboog, recurveboog of longbow.

Door de boogpees te waxen, helpt het de afzonderlijke boogpeesstrengen, vezels en bundels te smeren. Wanneer de boog wordt aangetrokken, rekken de afzonderlijke strengen en bundels zich uit en bewegen ze parallel aan elkaar. De wax helpt slijtage te verminderen en beschermt ze tegen stof, vuil en gruis op en in de boogpees.

Waxen helpt ook voorkomen dat de snaar water absorbeert en de boogpees zwaarder maakt.

Een doorweekt boogpees kan erg traag zijn en de pijlsnelheid verminderen, wat dan de nauwkeurigheid beïnvloedt. Als je ooit de boog hebt afgevuurd in natte omstandigheden met een doorweekte boogpees, weet je dat de snaar overal water sproeit en de prestaties van de boog drastisch afnemen.

Voor zeer droge en hete omstandigheden helpt waxen voorkomen dat het materiaal uitdroogt en verslechtert.

Waxen van de boogpees helpt ook de bundels bij elkaar te blijven bij het maken van boogpezen, zoals Vlaamse twist-pezen.

Dit alles is logisch voor mij. Ik zeg niet dat iemand anders het verkeerd heeft, ik heb gewoon een andere mening.