Trad Talk Forums banner

Is er iemand teruggeschakeld naar de moderne compound?

1.2K views 43 replies 19 participants last post by  stoutstuff  
#1 ·
Ik stap dit jaar weer over op de compoundboog. Het hangt een beetje af van het vlees krijgen dit jaar, plus proberen mijn kind op haar eerste hert in te stellen.

Ik zou liever genieten van mijn tijd in de bossen met de stickboog en de uitdaging, maar dit jaar zou ik het liefst het hele jaar door het geweer pakken als ik ermee weg kon komen. Het is wat het is 🤷‍♂️

#2 ·
Ik heb er meerdere keren over nagedacht. Zelfs dit jaar erover nagedacht. In plaats daarvan heb ik mijn setup vernieuwd om hem gemakkelijker te schieten en vergevingsgezinder te maken. De tijd zal leren of het de juiste zet was. Voor boogschieten, althans voor mij, is het voor de lol. De beste tijd om in de bossen te zijn is dan. De bronstijd, alles ervan. Als ik me zorgen zou maken over het doden van alleen vlees, zou ik alleen jagen tijdens de geweerseizoenen. En in PA maak ik de derde week van oktober vrij voor het vroege muzzleloader seizoen om eropuit te gaan, alleen om vlees te maken met de flintlock. Daarna zijn de volgende twee weken hard aan het werk in de pre-rut vroege rut. maar je doet wat je gelukkig maakt. Te veel mensen baseren hun leven op de acties van anderen. Maar ik weet dat je niets zult doden met een stokboog als je hem niet draagt. Veel jongens zeggen me man, ik wou dat ik hem had gehad, bla bla bla, deze ene keer omdat het hert maar 5 meter weg was. Dat is gewoon hoe die koekjes breken.

#3 ·
Ik kocht en herbouwde een paar jaar geleden een Bowtech Destroyer 350 ter voorbereiding op de dag dat ik met een stokboog geen levend dier meer ethisch kan beschieten. Het ding is klaar om te gaan, maar ik kan er gewoon geen enthousiasme voor opbrengen om ermee te oefenen. Ik weet dat het niet meer modern is, maar het is meer dan genoeg boog om een hert op de grond te krijgen. Ik had een paar jaar geleden een vlaggenschip Mathews boog. Nogal indrukwekkende pijllanceerder, maar hij had geen ziel die ik kon vinden. Ik heb hem vrij snel verkocht.

#4 ·
Ik ben precies het tegenovergestelde. Met een degeneratieve schijf in mijn cervicale wervelkolom kan ik de zware trekkracht van een compound niet meer aan. Ik heb al mijn compounduitrusting ongeveer deze tijd vorig jaar verkocht.

De trekkracht van een recurve of longbow is lineairder dan die van een compound en ik kan het aan zonder mijn nek te verergeren. Dat gezegd hebbende, kan ik geen bogen van meer dan 50 pond schieten en ik heb lange tijd helemaal niet geschoten.

Ik schiet nu weer minstens één keer per week het hele jaar door. Ik dacht dat ik het schieten met een compoundboog zou missen. Ik mis het helemaal niet.

#5 · (Edited)
Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft gedaan. 9 jaar lang probeerde ik te herstellen van blessures door alleen Trad te schieten. Als het jachtseizoen aanbrak, schakelde ik over op compound als mijn schieten niet goed was. Ongeveer drie jaar geleden kwam mijn schieten weer sterk terug, dus nu jaag ik Trad. Ik zou het hele jaar door Trad schieten, dan een maand voor het seizoen pakte ik mijn compound en brak ik nocks. Elke verantwoordelijke jager zou hetzelfde doen wat jij doet. Als je gaat jagen - dood. Als je je niet comfortabel voelt met je schieten, ga dan niet zomaar Trad jagen om Trad te jagen. Hier ben ik 3 jaar geleden toen ik eindelijk zelfverzekerd was in het schieten van Trad om te jagen. De volgende twee foto's zijn van het jaar ervoor toen ik ging jagen in Ohio. Doe wat je doet en wees er luid en trots op. Blijf dan Trad schieten totdat je zelfverzekerd genoeg bent om te doden.
Image

Image
Image

#14 ·
Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft gedaan.

9 jaar lang probeerde ik te herstellen van blessures door alleen Trad te schieten. Als het jachtseizoen begon, schakelde ik over op compound als mijn schieten niet goed was. Ongeveer drie jaar geleden kwam mijn schieten weer sterk terug, dus nu jaag ik Trad.

Ik zou het hele jaar door Trad schieten, dan een maand voor het seizoen pakte ik mijn compound en brak ik nocks.

Elke verantwoordelijke jager zou hetzelfde doen wat jij doet. Als je gaat jagen – dood. Als je je niet comfortabel voelt met je schieten, ga dan niet zomaar Trad jagen om Trad te jagen.

Hier ben ik 3 jaar geleden toen ik eindelijk zelfverzekerd was in het schieten van Trad om te jagen. De volgende twee foto's zijn van het jaar ervoor toen ik ging jagen in Ohio. Doe wat je doet en wees er luid en trots op. Blijf dan Trad schieten totdat je zelfverzekerd genoeg bent om te doden.

View attachment 70340
View attachment 70339 View attachment 70338
Oh... laat je motor draaien....

#7 ·
Bryan, dat klinkt als de juiste beslissing. Niet iedereen kan zich de luxe veroorloven om te wachten tot herten binnen 15 meter zijn voordat ze in de vriezer thuis worden geïntroduceerd. Mijn broer deed een paar jaar geleden hetzelfde en heeft er geen spijt van (en zijn kinderen vinden het zeker lekker om reeënvlees in de vriezer te hebben!). Ik heb ongeveer 10 of 11 jaar alleen met traditionele bogen gejaagd, sommige jaren trok ik zelfs de pees niet terug. Ik hou ervan om met stickbows te schieten en te jagen, maar ik werd het zat om herten op 30 meter afstand te zien zonder vlees in de vriezer en pakte uiteindelijk een compoundboog. Ik heb de afgelopen 4 jaar met zowel compound- als stickbows gejaagd en ben van plan om in de toekomst met beide te blijven jagen.

#10 ·
Ik begrijp echt niet waarom iemand met een compound in plaats van een kruisboog zou jagen, tenzij kruisbogen in hun staat niet legaal zijn.

Om duidelijk te zijn, ik heb een hert met een kruisboog genomen - als je hertenvlees wilt, zijn ze een goede keuze.
Ik laat me er niet echt door opwinden waar mensen mee jagen. Doe wat legaal is. Het preken over wat wel en niet puristisch is en de "goede oude tijd" is de halve reden dat jagen als geheel aan het sterven is. 32 jaar aan het jagen en om de een of andere reden lijkt het de laatste jaren alsof iedereen denkt dat hij de autoriteit is en als je het niet op hun manier doet, ben je godslasterlijk.

#9 ·
Ik zie er niets verkeerds aan. Ik heb afgelopen winter al mijn compound spullen verkocht omdat ik moe was van de stijgende kosten van niet alleen bogen, maar ook de accessoires. Het was ook gewoon niet meer zo leuk als de afgelopen 20 jaar. Ik heb mijn pers en gereedschap wel gehouden en ik zal waarschijnlijk volgend jaar een nieuwe compound setup bouwen, er zullen een heleboel gebruikte vlaggenschip bogen goedkoop te koop zijn, dat is er altijd nadat alle nieuwkomers beseffen dat het niet zo makkelijk is als YouTube doet vermoeden en ze iets willen dat makkelijker te beheersen is. Wat de jacht dit jaar betreft, ik zal mijn trad bogen gebruiken tot november als ik nog open tags heb, ben ik volledig van plan om mijn geweren te gebruiken om de vriezer te vullen.

#31 ·
De betreurde Flip Pallot zei ooit tegen me: "Zeker, je vult de vriezer sneller met compound, maar het is geen boogschieten." RIP voor een geweldige ambassadeur voor het buitenleven.
Ik heb nog nooit van hem gehoord, maar hij klinkt als het soort kerel naast wie ik graag mijn compound zou schieten, een paar verbale steken zou uitwisselen en dan een biertje met hem zou drinken.

#21 ·
Ik zit in hetzelfde schuitje als Portlylawman. Ik jaag al enkele jaren met recurve- en compoundbogen, in hetzelfde jaar. Deze zomer vond ik het erg ongemakkelijk om een goed vizierbeeld te krijgen met mijn compound, zelfs toen deze was teruggebracht tot 50 pond. Dus mijn Borders zullen de basis voor me dekken.

#24 ·
Ik probeer nog steeds genoeg moed te verzamelen om met de oude Provantage van mijn vader te gaan jagen. Hij schoot er vroeger een 2219 mee met een 200 grain snuffer uit die boog. Ik kan hem nu nauwelijks terugtrekken. Misschien ga ik hem nog eens bezoeken en schiet ik hem een paar keer met mijn vingers. Ik weet dat hij er vroeger veel herten mee heeft geschoten.

#25 ·
Probeerde in de jaren 70 een kickstand boog. Heb er een heleboel herten mee gedood. Heb hem nog ergens en heb er in SD mee gejaagd op speed goats en mulies in de hoge woestijn.
Nooit veel voor me gedaan. Opgegroeid met het schieten met glasbogen. Het duurde ongeveer een uur om hem af te stellen en 10-12 pijlen op 75 meter op een 10-inch papieren bord te raken met vingers. Schoot ongeveer net zo goed als mijn Hawken met buckhorn vizieren. Voelde nooit als boogschieten voor mij.
Als je vlees nodig hebt en lage hertendichtheden hebt, zou ik er een schieten, denk ik. String geweer... Nee, ik heb er nooit aan gedacht om die door het bos te dragen. Schiet gewoon een 30lb kickstand boog.

HH~

#27 ·
Sterker nog, ik heb net een dozijn pijlen uit mijn Blackwidow geschoten.
Ik moet zeggen, ik verkies hem eigenlijk boven mijn Satori.
Ook al kreeg de Satori een 2e set ledematen voor 3D/oefening.
Zelfs met mijn gezondheidsproblemen van de afgelopen 2 weken, hou ik gewoon meer van het gevoel van de BW.

Hopelijk kom ik weer in de flow voor Halloween.
Zo niet, dan krijgt de compound de voorkeur.

Het zal zijn wat het zijn zal.
Geen schoten vorig jaar, boog of geweer.

Misschien een vergelijkbaar jaar LOL

#36 ·
Ik hield van targetschietsport, het paste niet goed bij mijn jacht. Ik hield van langere recurvebogen met vizieren, ik vond het beperkend voor mijn jacht. Ik heb een jaar lang een compoundboog geprobeerd, deze was ook beperkt tot mijn jacht. Een kerel de straat verderop schiet met compounds, hij heeft één schot en dat is niet steil naar beneden vanuit een boomhut, 20 yards staand op vlakke grond, zoals hij vorige seizoen ontdekte. Hij vroeg om suggesties hoe hij een hert van 10 yards, 18 voet naar beneden moest raken. Ik zei hem dat het mijn zaak niet was.

#37 ·
Ik hou van trad.
Ik vind recurves functionele kunst.
Ik geef niet om longbows en heb geen interesse om dingen vanaf nul te maken.
Ik heb vrienden die dat doen, goed voor hen.
Ik draag geen zelfgesponnen wollen kleding en rijd niet op de muilezel naar de achterste 40.
Nee. Ik check weer-apps met mijn telefoon, rijd in een Jeep (met verwarmde stoelen en stuur).
Mijn keuze van boog is gewoon mijn keuze van boog.
Ik vecht met RA aan en uit, waarschijnlijk gebruik ik mijn compound.
Ik zou mijn Blackwidow verkiezen.
Het hangt er gewoon vanaf hoe de training verloopt.
Ik heb herten geschoten met trad-uitrusting, werkte prima.
Ik heb niemand iets te bewijzen.
Verdomme, ik heb in de laatste 5 jaar één hert geschoten (inclusief met geweer).
Ik heb gewoon geen schutters gezien.
Ik denk niet dat het uitmaakt waarmee ik jaag als mijn vlees uit de supermarkt komt LOL

#41 ·
Ik heb nog steeds het regelboek. Het was een hel om pijlen te vinden, tenzij het gras kort gemaaid was. Het waren dezelfde doelen als bij klein kaliber en groot kaliber silhouet schieten; Ram, Varken, Kalkoen, Kip.

Kippen waren altijd tussen 30-40 yards. Schoot 2219s volle lengte 33” met 5” vanes, 55lb Browning later. De eerste compound die ik had was volgens mij een Bear Whitetail. Was vrij makkelijk te schieten vergeleken met 60 yards schieten met recurve. Hield de pin erop en hield de ruitvormige druk gelijkmatig.

We hadden een baan bij mij thuis. Hadden oude steiger piepschuim balen. Schoot over de vijver voor 75 yards. Was leuk. Het voelde voor mij altijd heel mechanisch aan.

Het grootste hert dat ik ooit heb geschoten was een enorme zwaarlijvige mully 4x4 op 60 yards op een steile neerwaartse hoek. Had een 55yd pin. Heb die ook gebruikt. Deed die 2219 recht door hem heen die saliebloemen at met een satellite 125grn BH. Waarschijnlijk ging hij 275-280lbs uit elkaar. Ik herinner me dat ik probeerde hem op de achterklep te krijgen. Twee van ons hadden moeite om hem erop te krijgen.
Herinner je je het volgen van de schot en het langzaam laten zakken van de riser en het zien van die zware pijl die boog en recht door de longen van het hert aan de andere kant ging en in de salie struik landde. Hij viel nooit op de grond.

Daarna schoot ik nog een paar whitetails met die boog en hing hem voorgoed op.

HH~